(Novum) - Voordat met de uitbreiding van de luchthaven Lelystad wordt begonnen, moet eerst meer duidelijkheid komen over mogelijke milieuschade en geluidsoverlast. Een bestaand milieurapport hierover is niet compleet genoeg. Dat stelt de commissie voor de milieueffectrapportage, die het milieurapport over de luchthaven beoordeelde op verzoek van staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA).
Het rapport is volgens de commissie onvolledig omdat het onderzoek dat de gevolgen voor de natuur behandelt is uitgesteld. De commissie vindt dat dit onderdeel van belang is om een gedegen, definitief besluit over de toekomst van de luchthaven te nemen. Ook aan de mate van geluidshinder voor woonwijken is te weinig aandacht besteed, vindt de commissie, die eerdere kritiek op het rapport van een aantal wetenschappers onderschrijft.
Het als te mager beschouwde rapport is bedoeld als ondersteuning voor het luchthavenbesluit van Mansveld. De luchthaven in Lelystad moet in 2018 de tweede van Nederland gaan worden, met een capaciteit van 45 duizend vluchten per jaar. Daarvoor moeten start- en landingsbanen worden verlengd. Ook moeten een nieuwe terminal en een nieuw parkeerterrein worden gebouwd en nieuwe vliegroutes worden vastgelegd.
Het kabinet heeft in juni een concept-luchthavenbesluit naar de Raad van State gestuurd voor advies.