Aannemer BAM bouwt in opdracht van de gemeente Utrecht ’s werelds grootste fietsenstalling, onder het nieuwe Stationsplein oost. De uitvoering begint maandag. De drie verdiepingen tellende fietsparkeergarage biedt straks plaats aan 12.500 fietsen. Het eerste deel op de plek van het inmiddels gesloopte taxiplatform zal begin 2016 gereed zijn; de complete voltooiing staat gepland in 2018.
Hoog Catharijne en Utrecht Centraal gaan nu nog vrijwel ongemerkt in elkaar over, maar worden in de toekomst ‘losgeknipt’. De stationstraverse is aan het verdwijnen. Hiervoor in de plaats komt een groot verhoogd plein met daaronder een fietsenstalling voor 12.500 fietsen. Je kan dan vanaf het plein naar Hoog Catharijne of via de trap, roltrap of lift naar het straatniveau om zo de binnenstad in te lopen. Op het plein en in de aangrenzende bebouwing is plaats voor winkels en horeca onder een transparant dak met terrassen.
Stationsplein oost wordt de nieuwe schakel tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de historische binnenstad van Utrecht. Voetgangers krijgen zowel op het plein als op de routes ernaartoe ruim baan.
Vanaf het Vredenburg en de Mariaplaats komt er een natuurlijke overgang van de binnenstad naar Utrecht Centraal. Met het ontwerp wordt steeds duidelijker hoe de complexe bouwpuzzel hier gelegd gaat worden. In de straten naar het plein toe komt meer levendigheid. Met het verdwijnen van de vele fietsen op straat komt er ruimte voor brede en groene straten. Met extra ingangen op straatniveau voor de kantoren in Hoog Catharijne, ruimte voor kleinschalige winkels en horeca op straat- en pleinniveau.
De bereikbaarheid van Utrecht Centraal en Hoog Catharijne voor hulpdiensten wordt geregeld met een speciale hellingbaan. De expeditie van Utrecht Centraal verloopt via de bestaande expeditiestraten van Hoog Catharijne en gaat dan onder het stationsplein door naar het station.
De doorgaande route door de Stationsstraat is al afgesloten waardoor er later een verkeersluw gebied ontstaat met plaatsen voor Kiss & Ride, invalide parkeerplaatsen en taxi’s. Voor fietsers komt er wel een doorgaande route. De fietser rijdt straks tot onder het plein, stalt zijn/haar fiets op één van de verdiepingen en is zo in het station. Dit is de meest praktische plek voor het stallen van een fiets. Hoe hoger een fiets gestald wordt hoe dichter bij het station.
Kijk hier de videoimpressie van het project.
© Nationale Bouwgids